Sjekklisten til deg som foreldre, som har ditt barn på skiskole

Ikke glem toalettbesøk før timen
– Det er lettere å gå på toalettet før ski timen enn i timen

Litt mat for å ha det bra
– Sørg for at barna har fått i seg litt mat for å holde energinivået. Drikke er også svært viktig.

Kle deg varmt
– Sørg for at barna er kledd i passende klær for å holde seg varme og glade
Tips: Ull er et flott baselag siden det holder deg varm og god. Bomull mangler de isolerende egenskapene som ull har. Bomull blir fort våt og vil derfor gjøre deg kald.
For både komfort og ytelse bør kun ett par ullsokker brukes i støvelen. Viktig at både sokker og stilongs slutter over støvelmansjetten.

Skistøvler som passer
– Pass på at skistøvlene ikke er for store eller for små. For trang sko gjør vondt og en for stor sko gjør at det blir vanskelig å styre skia, og kan være farlig ved et eventuelt fall.

Beskytt øynene
– Skibriller/ solbriller er en nødvendighet og vil forhindre fotokeratitt (snøblindhet). Det er viktig å bruke skibriller i henhold til værforholdene og sikten i bakken.

Dobbeltsjekk bestillingen din
– Se vedlagt informasjon på din bestilling, for å sikre at du har booket barna inn i riktig gruppe i henhold til deres alder og evner.

Hvor skal du møte?
– Møtepunktet for gruppeskiskole er ved det røde nettinggjerdet på Slaatta, mellom resepsjonen og tallerken heis. Privattimer starter ved flagget, bak heis bygningen, om ikke annet er avtalt.

Se, men ikke bli sett
– Barn kan lett bli engstelige de første gangene på skiskole. Om du føler og el ser at dette kan være et problem, hold deg gjerne i nærheten, eller se leksjonen diskret på avstand. Vi fraråder foreldre til å ta del i undervisningen, så langt det lar seg gjøres.
Barn blir lett distrahert 😉

Vær tidlig ute
– Sørg for å være i god tid til leksjonen (5 minutter før møtepunktet) Slik at du får tid til å møte instruktøren ved starten av timen. Dette for å unngå stress og tid til å gi all nødvendig informasjon til instruktøren

En seremoni skal deles
– Premieutdeling finner sted siste dag av gruppekursen (torsdager, med mindre annet er oppgitt). Møt oss nede ved , 10-15 minutter før timen slutter for å se barna motta sine sertifikater!

TA DET rolig
– Husk at du ikke trenger å kjøre i bratte bakker for å utvikle skikjøringen. Det er viktig å bygge opp selvtilliten og øve på ting i lettere og kjent terreng. Husk at mestring gir utvikling.

ØVING
– For å få mest mulig ut av det du lærer på skiskolen er det viktig å stå på ski etter leksjonene. Øving gir mester.

Er ditt barn førkjølet, har vondt et stedsykt
– Ta kontakt med oss slik at vi kan prøve å finne en løsning og gi instruktøren beskjed om situasjonen.

Trenger du hjelp med andre spørsmål? Ta kontakt med oss, sjekk på nettsiden vår eller kom til oss i resepsjonen dersom du har andre spørsmål, så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg!